Business Networking

Co je Business Networking

Business Networking (někdy zkráceně pouze Networking) je anglický pojem pro navazování a vytváření profesionálních a obchodních kontaktů, rozvoj a vytváření obchodních příležitostí v rámci určité komunity či sítě lidí.

Business Networking (někdy zkráceně pouze Networking) je anglický pojem pro navazování a vytváření profesionálních a obchodních kontaktů, rozvoj a vytváření obchodních příležitostí v rámci určité komunity (tzv. Business Ecosystem) či sítě lidí (proto Networking). Business Networking je založen na (osobních) referencích, seznamování a osobním představení a uvedení. Ceněni jsou lidé s vysokým “know-who”.

Je to vytváření obchodní sociální sítě mimo pracoviště pomocí osobních kontaktů. Jde o socio-ekonomickou aktivitu, formu marketingu založenou na osobním kontaktu a představování (či uvedení) - buď osobním nebo pomocí specializovaných webových stránek (tzv. business sociální sítě). Je to vytváření sociální sítě, kde je hlavním cílem je obchodní aktivita - vytvoření obchodní příležitosti, uplatnění produktů nebo hledání investorů (zpravidla soukromých investorů).

Poznámka: Zkrácený pojem networking může být mylně spojován s využitím počítačové sítě (Computer network)

Business Networking v praxi: Business Networking může mít různou podobu. Jedná se zpravidla o organizované aktivity odehrávající pomocí různých platforem - buď formou osobního setkávání v rámci organizovaných akcí nebo pomocí specializovaných webových stránek. Klíčovou věcí při business networkingu je vzájemná interakce, představení a doporučení a osobní uvedení.

Organizované business networking aktivity mají podobu od jednorázových až po pravidelné týdenní akce a setkávání (konference, semináře, summity, setkání, snídaně). Některé networkingové platformy jsou uzavřené jen pro členy klubu (Business Kluby), jiné jsou otevřené. Některé networkingové platformy se zaměřují na podporu lokálních podnikatelů, jiné naopak povzbuzují globální obchodní aktivity. Při business networking akcích se lidé setkávají a seznamují nebo zjišťují možnosti vzájemných možností spolupráce. Mění si informace, kontakty, vizitky a budují vzájemnou důvěru. V případě, že dva obchodní partneři nenajdou prostor pro vzájemnou spolupráci, mohou případně nalézt prostor pro další své obchodní partnery: ”… spolu těžko něco najdeme, ale já znám někoho, kdo by Vám mohl být užitečný…“

V rámci business networkingu vzniká rovněž velký prostor pro inovace, neboť při diskusích lidí z různých oborů často vznikají nové nápady.

Specializované business networking weby mají podobnou funkci - umožňují propojovat podnikatele, představovat, zadávat reference, doporučovat služby, produkty, osoby. Mezi nejznámější webové platformy pro business networking patří LinkedIn a XING.

Související pojmy a metody:

Související oblasti řízení: