„Neexistuje příliš mnoho možností, jak podnik řídit. Nemůžete si vybrat z tisíce alternativ. Věřím v jednoduchou logiku rozhodování. Kdyby nás bylo šest na jednom místě a dostali bychom stejné informace, ve většině případů bychom dospěli ke stejným závěrům. Problém je ale v tom, že nemáme všichni stejné informace. Každý dostane pouze jejich část. Podnikání není složité. Komplikace se objevují až tehdy, ztratí-li člověk přístup k informacím.“
Informatika a řízení ICT je v praxi zahrnuje všechny metody řízení a analytické techniky, jejichž předmětem je řízení informací, dat nebo informačních a komunikačních technologií tedy jejich dennodenní provoz, jejich rozvoj, zavádění nových informačních technologií, zajištění bezpečnosti dat a informací a také vývoj software. Částečně zasahuje i do řízení znalostí. Informatika v podniku nesmí být oddělena od celkové architektury organizace a jejích potřeb - musí být měřitelné její náklady a přínosy (užitek) pro zákazníka i pro fungování organizace.
Za kvalitu služeb informatiky v podniku je odpovědný ředitel či manažer IT (používá se zkratka CIO).
Řízení IT zahrnuje zhruba čtyři okruhy činností, procesů a metod, které jsou důležité pro informační systém v každé organizaci:
- Řízení obsahu (data, informace, znalosti)
- Řízení procesů provozu a rozvoje informačního systému
- Řízení architektury informačního systému
- Řízení vývoje software
Řízení obsahu
Řízení obsahu se zabývá tématem správy a uchování informací, dat a znalostí, je důležité pro kvalitu obsahu a zahrnuje všechny přístupy jako jsou:
-
Informační management
- Informační strategie organizace
- Informační strategie podle Tofflerových
- Ochrana a bezpečnost dat a informací
-
Řízení dat
- Dublin Core (DC)
- Údržba a řízení dat
- Metody čištění dat
- Řízení znalostí
Řízení procesů provozu a rozvoje ICT
Řízení procesů provozu a rozvoje ICT se zabývá procesy a působem provozování informačního systému organizace a všemi informačními a komunikačními technologiemi. Pro nastavení a řízení procesů existují různé metody a rámce:
Řízení architektury informačního systému
Řízení architektury informačního sytému se zabývá procesy, metody, přístupy či standardy, které pomáhají budovat vnitřní logiku informačního systému jako celku podle potřeb podniku:
- Systémová integrace
- SOA - Service Oriented Architecture
- MMDIS
- TOGAF
- Zachman Framework (ZIFA)
-
Přístupy k návrhu architektury informačního systému
Metody a metodiky řízení vývoje software
Metody a metodiky řízení vývoje software jsou následující:
-
Základní metody řízení vývoje software:
- Code and Fix
- Vodopádový model
- Fontánový model
- Prototypování
- Spirálový model
-
Klasické metodiky řízení vývoje software:
- Unified Process (UP)
- Rational Unified Process (RUP)
- Enterprise Unified Process (EUP)
- Microsoft Solutions Framework (MSF)
- AllFusion Process Library
- OPEN/OML
-
Agilní metodiky řízení vývoje software (Agile software development methodologies):
- Extrémní programování (eXtreme Programming, XP)
- Scrum
- Dynamic System Development Method (DSDM)
- Adaptive Software Development (ASD)
- Feature-Driven Development (FDD)
- Lean Development
- Crystal Clear
- Agile Unified Process (AUP)
- Essential Unified Process (EssUP)
- Open Unified Process (OpenUP)
- Basic Unified Process (BUP)
- Select Perspective
-
Programovací jazyky nejčastěji používané pro vývoj podnikových aplikací jsou:
Analytické a modelovací techniky použitelné v řízení informací, dat i ICT jsou:
- BPMN - Business Process Modelling Notation
- IDEF (Integration DEFinition)
- UML (Unified Modeling Language)
Standardy a rámce v oblasti řízení informací a ICT jsou:
- ISO 8000
- ISO 9001
- ISO 15504
- ISO 20000
- Dublin Core (DC)
- CIMOSA
- TOGAF
- Zachman Framework (ZIFA)