„Management je proto tím, co se tradičně nazývalo svobodným uměním: ‚svobodným’ proto, že se zabývá základními kategoriemi znalostí, sebepoznání, moudrosti a vůdčích schopností, ‚uměním’ proto, že jde o obor praktický a aplikační. Manažeři čerpají ze všech znalostí a poznatků společenských věd – psychologie a filosofie, ekonomie a historie, etiky – ale stejně tak i věd přírodních. Musí však tyto znalosti zaměřit na efektivnost a výsledky – na uzdravení nemocného pacienta, na výuku studenta, na postavení mostu, na vypracování a prodej počítačového programového vybavení, jež bude optimální pro svého uživatele.“
Řízení organizace (řízení podniku, enterprise management) zahrnuje všechny aktivity od nastavení celého systému řízení, hodnot a pravidel organizace, nastavení organizační struktury, nastavení a koordinace strategií a strategické řízení až po běžnou denní operativu procesů a výkonnosti. Cílem je komplexně podporovat celkové fungování organizace. Je to oblast průřezová, používají se v ní metody strategického řízení, metody z oblasti kvality a řízení efektivnosti a další.
- Správa organizace - Corporate Governance je nejvyšším stupněm, který realizuje vazbu mezi vlastníky a managementem organizace.
- Strategické řízení organizace je zaměřeno na stanovení celoorganizační strategie
- Operativní řízení organizace se zabývá denní rutinnou
- Řízení výkonnosti firmy - Corporate Performance Management (CPM)
- Řízení času
- a ostatní průřezové metody řízení
Nedílnou součástí řízení organizace je jedna ze základních funkcí managementu - organizování. Každá organizace nastavuje struktury, pravidla a vzájemné vztahy jednotlivých prvků, jako jsou lidé, procesy, technologie či strategie. Komplexní pojetí organizování používá přístupy architektury organizace. Jsou to přístupy využívající pojem architektura jako přirovnání k architektonickému plánu města:
Pro řízení organizace v čase a z hlediska jejích cílů či organizování práce a dalších zdrojů se používají metody:
- BSC - Balanced Scorecard
- Plánování zdrojů (ERP - Enterprise Resource Planning)
- MBC - Management by Competencies (řízení podle kompetencí)
- MBO - Management by Objectives (řízení podle cílů)
- Organizační rozvoj
- Řízení procesů (Process Management)
- Řízení projektů (Project Management)
- Řízení změn (Change Management)
- SOEM - Service Oriented Enterprise Management
- SOM - Service Oriented Management
Základní manažerské funkce používané při řízení organizace jsou:
- Plánování (Planning)
- Organizování (Organizing)
- Vedení a komunikování (Leadership & Communication)
- Kontrola (Control)
Dílčí analytické techniky používané při řízení organizace jsou:
- Analýza 5F (Porter)
- BCG matice
- Kritické faktory úspěchu
- Paretovo pravidlo
- Princip strategie=>struktura (Chandler)
- PESTLE analýza
- Reengineering
- SMART - návrh cílů
- SWOT analýza
- VRIO analýza
Standardy a rámce v oblasti managementu nebo analýzy organizací jsou: