„Výroba je každá činnost, která tvoří hodnotu. Výroba zahrnuje všechny hospodářské činnosti spojené se zajištěním výrobků a služeb.“
Miloslav Synek
Zde jsou uvedeny metody řízení a analytické techniky, jejichž předmětem je výroba a výrobky a organizování výrobního procesu. Podstatou výroby je postupný proces přeměny vstupů (zdrojů) ve výstupy (produkty, tj. hmotné výrobky nebo nehmotné služby) – produkční proces. Produkční proces je charakteristický pro sekundární sektor trhu - výroba a průmysl. Výroba úzce souvisí s plánováním, logistikou a oblastí řízení kvality.
Řízení výroby obvykle řeší tyto okruhy témat:
- Operativní řízení výroby (výrobního procesu)
- Plánování výroby
- Organizace výroby
- Produkční portfolio a jeho struktura (viz Marketing a prodej)
- Produktová strategie (viz Marketing a prodej)
- Zavádění nových produktů do výroby
Metody řízení výrobků (viz Marketing a prodej):
Metody řízení a plánování výroby:
- ABC-D
- BOA (Belastungorientiere Auftragsfreigabe)
- CIM (Computer Integrated Management) počítačem integrovaná výroba
- CRP (Capacity Resource Planning)
- DBR
- JIT (Just-in-time)
- MRP
- MRP II
- ERP
- KANBAN
- FIFO (First In First Out)
- FEFO
- HIFO
- LIFO
- Lean přístup Production